Leerlingen creëren zelf beelden

In een workshop van twee uren kregen alle leerlingen in kleine groepjes de kans om zelf beelden te creëren. Daarvoor stonden er 444 objecten ter beschikking: van een goudleurige ananas over een Nokia 3310 en een Turkse hoed tot een reeks parfumflessen. Door de objecten uit hun oorspronkelijke context te halen, worden ze vooral drager van betekenis. Ze worden verwijzingen naar een tijdsgeest. Leerlingen werden uitgedaagd om met objecten van hun keuze betekenisvolle composities te maken. Daarbij probeerden ze om voorbij te gaan aan de evidenties; om de objecten ook anders te bekijken: als ready-mades. In relatie tot elkaar speelt ook hun vorm, kleur en materiaal een rol. De nieuwe beelden werden fotografisch gedocumenteerd in een professionele studio. Zo traden ze in het spoor van Marcel Duchamps ready-mades, Andy Warhol, Damien Hirst en Jeff Koons, het klassieke genre van het stilleven, James Ensor, Irving Penn, Jean Baptiste Siméon Chardin, Joseph Cornell, Joseph Beuys,…